2015. aug 26.

Vándor éveim - Bemutatkozó II.

írta: Bögrec
Vándor éveim - Bemutatkozó II.

Tarts velem pár percre, fiatal fazekasnak lenni szuper, hadd mutassam meg Neked is! :)

Hat éve gyurmákolom a sarat, még gimiben kezdtem, majd két évig voltam a Kresz Mária Fazekasközpontban Rónai Ági tanítványa. Nagyon jó volt nála tanulni, határozott volt abban, hogy merre haladjak, de a ugyanakkor hagyott szabadon alkotni. Az ott töltött időt igyekeztem a népi fazekasstílusok megismerésére fordítani, ehhez sok segítséget kaptam.
Hasznos volt az is, hogy néprajz szakon kötelező múzeumi gyakorlatomat Csupor István mellett végezhettem el a Néprajzi Múzeum Kerámiagyűjteményében. Amikor nem a tárgyakat pakolásztam, akkor a záródolgozatomat konzultáltuk, na meg mesélt, mesélt.

Az OKJ-t elvégzése után már volt otthon saját korongom, megvettem a legfontosabb alapanyagokat és végre tudtam megrendeléseket fogadni! 2013 karácsonya fontos mérföldkő volt, ekkor néhány ismerősöm rendelt ezt-azt.

A következő karácsonykor még több ismerős rendelt és én is fejlődtem. A kép gyatra, de a cserepekre büszke vagyok, jól sikerült égetés volt.

vegyes_1.JPG

Közben végig tudtam, hogy ebből vállalkozás lesz, így beiratkoztam egy vállalkozási ügyintéző OKJ-ra, marketinget tanultam és barátkoztam a gondolattal, hogy önállóan kell majd boldogulnom, nem lesz fölöttem főnök, aki kiosztja a feladatokat, megmondja hogy jól csinálom vagy rosszul, és hó végén utalja a fizut.

2015 tavaszára jutottam el oda, hogy elkezdtem készletre dolgozni, már voltak olyan munkáim, amiknek nem akadt rögtön gazdája. Így el tudtam menni pár kisebb vásárba, ami nagyon fontos tapasztalat volt. Például ezután jöttem rá, hogy vásárba nem is annyira eladni megy az ember, inkább megmutatni magát, figyelni a piacot, megtudni, hogy kinek mi tetszik a kínálatomból, kapcsolatot építeni stb.

Júniusban létrehoztam egy facebook csoportot "Segítség, fazekas lettem!" névvel, ahová azokat az ismerőseimet gyűjtöttem össze, akiket a megszületőben lévő márkám célcsoportjához hasonlónak gondoltam. Itt mutattam be először picit szélesebb körnek a munkáimat. Két kérdőívet és sok kis kérdést feltettem már, két nyereményjáték is lezajlott júniusban.
Sokat lendített rajtam ez a csoport, az emberek érdeklődése, egy csomó kérdésemre választ kaptam, megszületett a nevem, a Bögrec és azóta is nagyon sokat segítenek az ott kapott visszajelzések.

A vándorleány éveim még tartanak, nem is látom még, mikor jön majd valami más.

Ami nehéz és egyben érdekessé is teszi ezt az utat, az a sokrétűsége.
Annyi szálon fut a történet és egyiket se szabad túlságosan elhanyagolnom, sem nem lehet egyikkel sem előre szaladnom.

Vásározni fogok?
Névjegykártya kell, sörsátor kéne, cégér és figyelemfelhívó elemek kellenének, normális csomagolóanyagot is kell szerezni és bőven van mit fejleszteni az installáción is, na meg persze a bátorság, magabiztosság részemről.

A neten értékesítenék?
Képek kellenek, de szépek, amihez meg ezerféle feltétel, fény, háttér, stb. Aztán kellenek jó szövegek a képek mellé, pontos adatok, hány cm, hány dl stb. Fel kéne húzni végre a Meska boltot* és a honlap-projektet is kizökkenteni a tervezési fázisából. További képek kellenek nem csak a cserepekről, de rólam munka közben, itt-ott.
Naprakészen kell vezetni a rendeléseket és a készleteket (az utóbbi most még pont fejben tartható, pár hónap múlva remélem már nem lesz az).
Mindenféle grafikai elemekre is szükség van, hogy kinézzünk valahogy.
Na de mi lesz, ha bejön egy olyan vásárló, akinek nem tudom személyesen átadni? Postázni, de kivel? Hogy éri meg legjobban, milyen szállítási feltételeket fektessek le már most az elején? Hogyan csomagoljam, hogy ne menjen rá feleslegesen sok pénz, de épségben érjen a vevőhöz?

Ne csak a barátaim vásároljanak?
Már épülget a facebook oldal, de még mindig túl kezdetlegesnek érzem ahhoz, hogy nyilvánossá tegyem. Kellene majd hirdetni, muszáj lesz majd remarketingelni, ehhez persze megint sok jó kép és szöveg kell, na meg mindezt ki is tanulni, tapasztalni. Szeretnék majd egy igényes, tartalmas, nem spamelős hírlevelet is üzemeltetni, sok előnye van ám!
Bekerülni kisebb újságokba, kiállítani, vásárokra járni.

Ne húzza le a rolómat egy hónap múlva a NAV?
Minél előbb kikötni egy könyvelőnél, hogy ha komolyabbra fordul az eladás, az adószámos magánszemélyt egyéni vállalkozásra cserélni. Engedélyeket és egyebeket beszerezni, és persze kitermelni azt, amit adóként havonta kipengetek majd.

Mire idáig jutok gondolatban, már kellőképpen görcsölök és megfogadom, hogy másnap kiküldöm az önéletrajzom BÁRMILYEN munkákra, csak ezektől a dolgoktól megmeneküljek.

Persze azért mindig észhez térek, vannak olyan pillanatok, amiért bármit, még a KATÁ-t is :)

Mikor ismerősök írnak egy rövid üzenetet, hogy tetszenek az új bögrék és jók szövegek is hozzá, meg szuper amit csinálok és kitartás és hajrá.

Mikor a vásárban végigolvassák az összes feliratos bögrét és vigyorognak széles szájjal :) Még ha nem is vásárolnak végül, de szuper érzés. 

Mikor a korongon ülök és fölhúzom az edény falát. A kezeim között lesz a darab agyagból, a LEHETŐSÉGből VALAMI, egy edény.

Mikor az edények fülét húzom ki egy agyagrögből. Fantasztikus dolog, ha egyszer ráérzett az ember! Komolyan, mindig többet húzok, mint amennyi kell, mert annyira jó! :) Majd megmutatom egy videóban!

Mikor díszítek. Húzom az írókával a vonalat, vastagon, pöttyből kezdve és a végét gyorsan, vékonyan fölkapva.

Mikor vásárhelyi metszettet díszítek! Ezt is muszáj lesz megmutatnom! :)

Mikor izgultam, hogy megrepednek, mert kicsit túlszárítottam, de mégsem!

Mikor hazahozok egy égetést és itthon cserépsimizést tartunk.

Mikor közös projekteket tervezünk érdekes emberekkel. Most első körben gasztrobloggerek vannak láthatáron! ;)

Mikor átadok egy megrendelést és a vevő oda meg vissza van tőle, annyira tetszik neki és még aznap rendel újra.

Mikor marketingen töröm a fejem és csak úgy dőlnek az ötletek.

Mikor megkeresnek új témákkal, feladatokkal, mert érdekesnek tartják amit csinálok és szeretnének többet megtudni a fazekasságról, méghozzá tőlem!

Na, amikor ilyesmik történnek velem - és történnek napról napra - akkor mindig újra megerősítenek, hogy igen, én ezt akarom csinálni!

 

 

 

FIGYELEM!!!
A blogom az új honlapomra költözött! Ha ez tetszett, az újért teljesen odaleszel! --> http://bogrec.hu/

 

vandorut3.JPG

 

* A Meska egy online kézműves vásártér, az Etsy magyar megfelelője. Közvetlenül a készítők árusíthatnak, a nagy többségük inkább hobbi alkotó. Ez a tény alakítja a kínálatot is (például nagyon sokan árulnak gyöngyékszereket, nemeztárgyakat, de kevesebb pl. a bőrműves, ötvös, de egyébként a fazekas is), illetve az árakat is: a Meskát sok előnye ellenére a komolyabb kézművesek egy része elkerüli, mivel a "hobbisták" nagyon lenyomják az árakat.

Szólj hozzá

vásár vállalkozás utam ezért csinálom